تفاوت PU و TPU در چیست ؟

 

تفاوت های پلی یورتان( PU) و ترموپلاستیک پلی یورتان (TPU) : 

در مقایسه پلی یورتان (PU) و ترموپلاستیک پلی یورتان (TPU)، واضح است که هر دو پلیمر نقش مهمی در صنایع مختلف به دلیل خواص و کاربردهای گسترده خود بازی می کنند. TPU که مخفف Thermoplastic Polyurethanes است، به عنوان یک الاستومر ترموپلاستیک دارای خواص استثنایی است که بر سایر الاستومر های ترموپلاستیک برتری دارد. از سوی دیگر، پلی یورتان (PU) شامل طیف گسترده ای از مواد با کاربردهای مختلف است. براساس ساختار آن، PU با سایر مواد پلیمری متفاوت است و بر اساس پیوندهای اورتان حاضر در آن نامگذاری می شود. تفاوت های بسیاری بین PU و TPU وجود دارد، از جمله:

مواد خام (RAW MATERIALS)
TPU از مواد خام مختلفی تشکیل شده است، از جمله پلی استر یا پلی اتر برای بخش های نرم یا حتی پلی کاپرولاکتون ها. این مواد باعث خصوصیات منحصر به فرد ِ تی پی یو  می شوند. از سوی دیگر، پی یو ها  با واکنش پلی استر یا پلی اتر و سایر پلی یول ها با ایزوسیانات تولید می شود. مواد نهایی بر اساس پلی یول استفاده شده ویژگی های مختلفی دارند.

طبیعت TPU در مقابل PU : 


TPU در اصل یک ماده ترموپلاستیک است. می توان آن را چندین بار ذوب کرد و دوباره از نو ساخت  بدون اینکه تغییرات شیمیایی قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، بسیاری از پلی یورتان ها ترموست ( گرما سخت) هستند.  بنابراین، آنها تحت تغییرات شیمیایی غیرقابل برگشتی قرار می گیرند و نمی توانند دوباره ذوب شوند. با این حال، برخی از پی یو ها ترموپلاستیک هستند، به این معنی که می توان آنها را ذوب و بازپردازی کرد. همچنین نقطه ذوب تی پی یو بالاتر از پی یو می باشد. به همین دلیل کفش ایمنی تی پی یو تا دمای ۱۸۰ درجه در مقابل ذوب شدن مقاومت دارد ولی کفش ایمنی زیره پی یو تا ۱۲۰ درجه مقاومت دارد . 

ترکیب TPU در مقابل ترکیب PU  : تی پی یو  شامل بخش های نرم و سخت در ساختار مولکولی است. این بخش ها به چندگانگی و خصوصیات منحصر به فرد TPU کمک می کنند. از سوی دیگر، پی یو حاوی پیوندهای اورتان در سیستم های مولکولی خود هستند که از طریق واکنش ایزوسیانات و پلی یول ها تشکیل می شوند. لازم به ذکر است که ایزوسیانات ماده ای خطرناک برای محیط زیست محسوب میشود و همین دلیل دیگری بر برتری تی پی یو بر پی یو می باشد.



الاستیسیته و انعطاف پذیری : 

به دلیل ساختار بلوک کوپلیمر آن، TPU الاستیسیته و انعطاف پذیری عالی دارد. می توان آن را بارها خمیده و کشیده کرد بدون اینکه دچار تغییرات دائمی و غیرقابل بازگشت شود. از سوی دیگر،پی یو  می تواند تا اندازه ای انعطاف پذیری را بر اساس فرمولاسیونش نشان دهند. با این حال، سطح الاستیسیته آن با TPU برابر نیست. به همین دلیل در تست خمش زیره کفش میتوانید به وضوح برتری تی پی یو را نسبت به پی یو ببینید. همچنین در کفش های ایمنی با زیره تی پی یو مقاومت بسیار خوب این کفش ها را در مقابل اسید و مواد خورنده در مقایسه با زیره پی یو انکار ناپذیر است. 

پیوندهای متقاطع : 
جنبه دیگری که در ارزیابی PU در مقابل TPU باید در نظر گرفت، پیوندهای متقاطع است. اولا که تی پی یو ها شامل پیوندهای متقاطع نمی شوند زیرا ساختار بلوک کوپلیمرشان شامل پیوند های کووالانت بین زنجیره های پلیمری شان نمی باشد. با این حال، بسته به پلی یول استفاده شده، پی یو ها ممکن است پیوندهای متقاطع داشته باشند که در فرآیند پلیمریزاسیون شکل می گیرند. این معمولاً منجر به ساختار شبکه سه بعدی می شود. این پیوندهای متقاطع بر روی پایداری ابعادی و قدرت محصول تولید شده با استفاده از پی یوها تأثیر می گذارند.

تفاوت بین پی یوها و تی پی یوها در اصطلاحات کاربردی: 
PU در صنایعی مانند پوشاک، خودرو، عایق، رنگ و مبلمان و کفش استفاده می شود. از سوی دیگر، TPU به طور معمول در ساخت لباس ورزشی، بدنه و زیره کفش ایمنی، نوارهای صنعتی، قاب های الکترونیکی و دستگاه های پزشکی به دلیل دوام، مقاومت شیمیایی و انعطاف پذیری استثنایی آن استفاده می شود.


پلی یورتان (PU) در اشکال مختلفی مانند فیلم، روکش، چسب و فوم در دسترس است. می توان آن را از طریق روش ها و تکنیک های مختلفی مانند استحصال، ریخته گری و...  به دست آورد. از سوی دیگر، TPU می تواند به راحتی با استفاده از تکنیک هایی مانند استحصال، فرآیند نفوذ و ریخته گری تزریق شود، زیرا یک ترموپلاستیک است.

نتیجه گیری
درک تفاوت های PU در مقابل TPU اولین قدم در ساخت محصولات با کیفیت است. این به این دلیل است که PU خواص بسیار متفاوتی نسبت به TPU دارد که به همین دلیل کاربردهای مختلفی دارد.  

نظرات کاربران


کاربر گرامی، برای ثبت نظر ابتدا ورود نمایید ورود / ثبت نام

نظرات

0 نظر